در سایت ویپ ادمین به طور کامل به برسی مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX چیست؟ میپردازیم.
مطالعه بیشتر: تلفن تحت شبکه (IP Phone) چیست؟
مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX چیست؟
در مقاله قبل به راه اندازی ویپ (VOIP) با میکروتیک را به طور کامل برسی کردیم.
حال میخواهیم به بررسی مرکز تلفن آیپی (IPPBX) بپردازیم.
تلفن تحت شبکه یا به اصطلاح آیپیفونها را در مقالات قبل به طور کامل بررسی کردیم.
مرکز تلفن تحت شبکه یکی از نسلهای جدید مرکز تلفن است که خدمات در زمینه ارتباطات با تلفن را به مردم ارائه میدهد.
به طور کلی مرکز تلفن تحت شبکه همان سانترال IP است با این تفاوت که دارای امکانات بیشتری نسبت به نسخه قدیمی تر است.
مرکز تلفن تحت شبکه یا همان یا IP PBX از دو قسمت تشکیل شده است.
IP مخفف Internet Protocol،که معنای آن یعنی پروتکل اینترنت است.
PBX نیز مخفف Private Branch exchange است و معنی آن تبادل شبکه خصوصی است.
تصور کنید یک شرکت یا یک سازمان بسیار بزرگ از افراد بسیار زیادی تشکیل شده است و این کارمندان برای ارتباط برقرار کردن باهم نیاز به تلفن دارند.
یکی از مشکلات مهم در این زمینه استفاده از سیمکشیهای بسیار زیاد و طولانی بین کارمندان است.
راه حل برای رفع این مشکل استفاده از تلفن تحت شبکه IPPBX است.
زیرا مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX به عنوان یک سیستم مرکزی برای برقراری ارتباط بین کارمندان قرار میگیرد.
مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX در بستر اینترنت انجام میشود.
مدلهای مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX
مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX در مدلهای مختلفی موجود است که در ذیل نام میبریم:
- مدل ابری (Cloud PBX)
مرکز تلفن تحت شبکه نوع ابری یا به اصطلاح (Cloud PBX)، به جای اینکه دادهها و اطلاعات را بر روی کامپیوتر یا سخت افزار ذخیره کند، تمامی اطلاعات را در بستری ابری شکل ذخیره و نگهداری میکند.
این خدمات در میان بسیاری از مردم دارای طرفداران بسیار زیادی است زیرا متقاضیان در هر زمانی که به آن احتیاج داشته باشند، با هزینه پایین و به صورت آنلاین سرویس و ظرفیت خود را انتخاب میکنند.
- مدل نرم افزاری
در مدل نرم افزاری به راحتی میتوان با نصب نرم افزارهای متنباز مثل استریسک (Asterisk) برروی سرور فیزیکی از مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX استفاده کرد.
با این روش به راحتی خدمات ارتباط تلفنی به صورت رایگان در اختیار افراد قرار میگیرد.
- مدل سخت افزاری
مدل سخت افزاری در دو نوع ارائه میشود اعم از:
- ماژولار
در نوع ماژولار کاربر با توجه به نوع نیاز خود و سازمان، هر تعداد ماژول را که بخواهد میتواند بر روی دستگاه PBX نصب کند.
این نوع برای سازمان هایی که تعداد کارمندان آنها متغیر است بسیار مفید است زیرا که هزینه برای راه اندازی و نصب ماژول پایین است و همچنین به راحتی میتوان ظرفیت دستگاه را کم و زیاد کرد.
- ظرفیت ثابت
در این نوع مدل همانطور که از نام آن مشخص است تعداد کاربران، تماسهای ورودی، تعداد خطهای شهری و همچنین خطهای درون سازمان دارای ظرفیت ثابتی هستند و قابلیت ارتقا در آنها وجود ندارد.
مزایا مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX
در زمانهای گذشته در سازمانها برای ارتباط برقرار کردن با یک نفر، باید چندین لحظه صبر میکردید تا فرد مورد نظر بیاید تا به شما پاسخ دهد.
همچنین در نسلهای قبل نیز از دستگاه سانترال سنتی استفاده میکردند که در این بخش نیز باید صبر میکردید تا اپراتور شما را به خط مورد نظر وصل کند.
خب با این شرایط باید چند اپراتور استخدام شود یا چند دستگاه تلفن سانترال قدیمی خریداری کرد تا بتوان پاسخگو تمام تماسهای دیافتی باشیم.
استفاده از مرکز تلفن تحت شبکه IP PBX دارای مزایا بسیار زیادی است که در موارد ذیل به آن میپردازیم:
- کاهش دادن میزان کابل کشیهای غیر ضروری در داخل سازمان
- افزایش سرعت در کارها و همچنین کاهش زمان انتظار برای برقراری تماس بین افراد
- کاهش بسیاری از هزینهها اعم از کابل کشی برای برقرری ارتباط تلفنی، دستگاههای تلفن و سانترالهای قدیمی
- کاهش اپراتورها که باعث کاهش هزینهها میشود
- افزایش کیفیت صدا و پایداری و بدون قطعی در برقراری ارتباط
- استفاده از امکانات پیشرفته اعم از: صندوق صوتی، صف تماس،ضبط مکالمات و …
- امکان استفاده در هرمکان
- مناسب برای افرادی که قصد دورکاری دارند.
مطالعه بیشتر: راه اندازی ویپ (VOIP) و مزایای آن برای مشاغل
انواع روشهای راه اندازی یک IPBX
سه روش برای راه اندازی یک مرکز تلفن نرم افزاری (IPBX) به یک سرور:
- استفاده از یک PBX تحت شبکه
این دستگاه با نام سانترال تحت شبکه نیز رایج است.
دسترسی در ظریفیتهای متفاوت و همچنین نیازی به نصب نرم افزار ویپ یا خرید گیت وی ندارد.
- استفاده از کامپیوتر به عنوان یک سرور
در این روش شما نرم افزار ویپ را به بر روی کامپیوتر شخصی خود نصب میکنید و همچنین گیتوی مورد احتیاج خود را خریداری میکنید.
توجه داشته باشید که قدرت این کامپیوتر با توجه به بزرگ و کوچک بودن سازمان و یا شرکت متغیر است.
- استفاده از یک فضای ابری یا Hosted PBX برای سرور خود
در این روش نیازی به به سرور فیزیکی نیست و همچنین برای راه اندازی Hosted PBX نیازی به دستگاه سانترال نیست.
شما باید به شرکت خدماتدهنده این فناوری رجوع کرده تا یک پنل اختصاصی را دریافت کنید و با این روش کارمندان از طریق موبایل، رایانه و یا تلفنهای تحت شبکه به این پنل اختصاصی متصل میشوند.
ماژولهای پر استفاده در مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX
ماژولهایی که در مرکز تلفن تحت شبکه بسیار پرکاربرد هستند اعم از:
- FXO: این ماژول برای اتصال بین خطوط شهری است.
- FXS: این ماژول برای اتصال دستگاه فکس، خطهای داخلی، خطهای آنالوگ و همچنین بر قراری ارتباط با سانترالهای قدیمی
- ۱ E: این ماژول برای اتصال با خطهای دیجیتال با ظرفیت بالا استفاده میشود.
- GSM/3G/4G: امروزه سخاخت سیم کارت های پر سرعت یکی از را رایج ترین نوع ماژولها هستند و در اتصال بین خطوط شهری که دسترسی به کابل های مخابراتی را ندارند مورد استفاده قرار میگیرد.
میتوان از گیت ویها به جای ماژولها نیز استفاده کرد زیرا نسبت به ماژولها دارای ظرفیت و پایداری بهتری هستند.
تولیدکنندگان مرکز تلفن تحت شبکه IPPBX
شرکتهای زیادی IPPBX را در نوعهای مختلف تولید کردند، مواردی از معتبرترین برندها را در ذیل به شما معرفی میکنیم:
- Avaya (آوایا)
- Cisco (سیسکو)
- Mitel (مایتل)
- Panasonic (پاناسونیک)
- Sangoma (سنگوما)
- Yeastar (یستار)
مطالعه بیشتر: هزینه راه اندازی تلفن تحت شبکه ویپ (VOIP)