در سایت ویپ ادمین سعی داریم همه چیز در باره راه اندازی ویپ را صفر تا صد بررسی کنیم.
ویپ (VoIP) مخفف Voice over Internet Protocol است و به معنای انتقال صدا در بستر اینترنت است.
این فناوری پیشرفته به کاربران این امکان را میدهد تا با استفاده از یک اینترنت پایدار تماس صوتی و تصویری با افراد برقرار کنند.
مطالعه بیشتر: تلفن تحت شبکه (IP Phone) چیست؟
هر آنچه که باید برای راه اندازی ویپ بدانید
امروزه با پیشرفت فناوری سیستم تلفنی ویپ یا همان آیپی فونها جایگزین سیستم تلفنی ثابت و قدیمی شده اند.
سرویس تلفن ویپ (VOIP) صدا را به سیگنالهای دیجیتال تبدیل میکند و آن را از طریق اینترنت منتقل میکند.
سیستم تلفنی ویپ نسبت به سیستم تلفنی ثابت و قدیمی بسیار محبوب شده است و در بسیاری از کسب کارهای امروزی بسیار پرکاربرد است.
زیرا که راه اندازی ویپ برای مشاغل باعث بهبود عملکرد کاری و همچنین باعث بهبود در ارتباطات میشود.
حال باهم در سایت ویپ ادمین بررسی میکنیم که برای راه اندازی ویپ چه مراحلی را باید طی کنیم.
سیستم تلفن ویپ در بسیاری از شرکتها نقش مهمی را در کاهش هزینه دارد.
زمانی که شرکتها روبه گسترش هستند و شعبههای مختلفی دارند، استفاده از راه اندازی ویپ یک امر ضروری است.
استفاده از سیستم تلفن ویپ به دلیل مزایای زیادی که در انواع مشاغل دارد، دارای محبوبیت خاصی است.
مطالعه بیشتر: مهم ترین مزایا خدمات راه اندازی ویپ (VOIP) برای دفاتر وکالت
سیستم تلفن سنتی یا قدیمی
امروزه به دلیل بزرگ بودن سازمانها و شرکتها، بین کارمندان و مدیران باید ارتباط برقرار باشد، برای این ارتباط از یک تلفن مرکزی استفاده میشود.
برای استفاده از این سیستم تلفنی سنتی حضور متخصصان در این زمینه الزامی است زیرا نیاز به کابل کشی نیز است.
خود این یک معایب محسوب میشود و همین امر باعث میشود شرکتها و سازمانها به سمت سیستم تلفنی ویپ (VOIP) رجوع کنند.
سیستم تلفنی ویپ (VOIP)
سیستم تلفنی ویپ که همانطور که از نامش مشخص است (Voice Over Internet Protocol ) برای ارتباطات نیاز به یک اینترنت پایدار دارد.
برای نصب و راه اندازی سیستم تلفنی ویپ (VOIP) نیازی به حضور کارشناسان در این زمینه نیست و به راحتی مورد استفاده و اجرا میشود.
اجزای یک سیستم تلفنی ویپ (VOIP)
یکی از اجزا مهم و اصلی سیستم تلفنی ویپ که به عنوان هسته اصلی سیستم تلفنی ویپ نیز است، شبکه محلی (LAN) است .
شبکه (LAN) یا شبکه محلی باعث میشود تا کل اجزای سیستم بهم دیگر وصل شوند.
یکی دیگر از اجزای سیستم تلفن ویپ سانترال است، سانترال در بستر IP یا پروتکل اینترنتی کار می کند و همچنین نسبت به سانترال آنالوگ خیلی کوچک هستند.
سیستم تلفنی ویپ نسبت به تلفن آنالوگ و قدیمی کمی گرانتر هستند اما دارای مزایای بسیار زیادی است که بسیاری از هزینهها را کاهش داده و باعث جبران آن میشود.
سیستم تلفن ویپ دارای امکانات بسیار زیادی است، این نوع تلفنها برای ارتباط با سرور از طریق کابل شبکه به شبکه کامپیوتری متصل میشود.
یکی دیگر از اجزا سیتم تلفن ویپ گیت وی است، گیت وی دستگاهی است که باعث ارتباط بین سیستم تلفنی ویپ با خطهای آنالوگ میشود.
سیستم تلفنی ویپ (VOIP) نیازی به کابل کشی ندارد و تمامی تنظیمات مورد نیاز به صورت نرم افزاری صورت میگیرد.
مطالعه بیشتر: کارایی و کاربرد راه اندازی ویپ برای سازمانهای دولتی
امکانات نصب سیستم تلفنی ویپ
سیستم تلفنی ویپ دارای امکانات مختلفنی است که سعی داریم همه چیز درباره راه اندازی ویپ که باید بدانید را در سایت ویپ ادمین بررسی کنیم.
-
امکان استفاده از RING GROUP
گروه زنگ یا RING GROUP این امکان را میدهد تا کارمندان را در یک گروه قرار دهیم و به آنها یک شماره اختصاص بدهیم.
زمانی که با یک شماره از قبل تعیین شده تماس گرفته شود، تمامی تلفنهای گروه شروع به زنگ خوردن کند.
به عنوان مثال تمامی کارمندان یک شرکت را عضو گروه RING GROUP باشند و یک شماره به این گروه اختصاص دهیم.
حال تنظیمات را طوری قرار دهیم زمانی که با این شماره تماس گرفته شود، تمامی تلفن های کارندان زنگ بخورد.
-
امکان استفاده از منوی صوتی (IVR)
منوی صوتی یا (IVR) که مخفف ( Interactive Voice Response) که به کاربران این امکان را میدهد کاربران از طریق این منو به پخش مورد نظر وصل شوند.
به عنوان مثال زمانی که با یک شرکت یا سازمانی تماس میگیرید یک پیام صوتی برای شما پخش میشود که با انتخاب یک عدد شما میتوانید به بخش مورد نظر وصل شوید.
زمانی که شما با بخش پشتیبانی یا بخش فروش کار داشته باشید از طریق این منوی صوتی (IVR) به راحتی و به طور مستقیم با این بخش تماس برقرار میکنید.
به راحتی میتوانید پیام صوتی مورد نظر خود را ضبط کنید و سپس فایل صدای ضبط شده را بارگذاری کنید.
همچنین میتوانید تعداد دفعات پخش صوتی را نیز خودتان تنظیم کنید و حتی مدت زمانی که تماس گیرندهها میتوانند عددی را شماره گیری کنند قابل تنظیم است.
-
امکان استفاده از پیام صوتی (Voicemail)
پیام صوتی همان حالت پیغامگیر برای تلفنهای معمولی است اما با دارای امکانات پیشرفته تری است.
به عنوان مثال اگر شخصی با کارمند یه شرکت تماس بگیرد اما تلفن مشغول باش، آن فرد به صندوق صوتی میشود.
با استفاده از این امکان شخص به راحتی میتواند پیام صوتی خود را بگذارد و کاربر در صورت زمان آزاد به آن پیام گوش میدهد.
همچنین یکی دیگر از ویژگیهای صندوق صوتی، امکان مشاهده پیامهای ضبط شده در پنل وب و همچنین ارسال پیام به ایمیل کاربر میباشد.
-
امکان نصب نرم افزار تلفن (Softphone)
یکی از مزایای سیستم تلفنی ویپ امکان استفاده از تلفن نرم افزاری یا Softphone است.
تلفن نرم افزاری یا Softphone جایگزین تلفنهای سخت افزاری یا IPPhone هستند.
با استفاده از تلفن نرم افزاری میتوان علاوه بر کامپیوتر شخصی بر روی انواع گوشیها نیز نصب شود.
با نصب نرم افزار تلفن به کارکنان این امکان را میدهد تا حتی بیرون از شرکت نیز امکان تماس تلفنی بدون هیچ هزینه ای را نیز داشته باشند.
حتی میتوان از کامپیوتر شخصی یا موبایل به عنوان تلفن ویپ استفاده کرد.
-
امکان استفاده فکس به ایمیل ( fax to email )
در سیستم تلفنی ویپ امکان ارسال ودریافت فکس بدون داشتن دستگاه فکس وجود دارد.
با استفاده از امکان fax to email ارسال و دریافت فکس به ایمیل کاربر وجود دارد، افراد میتوانند در هر مکان و زمانی که هستند به راحتی فکس های ارسالی را از طریق ایمیل دریافت کنند.
این روش باعث میشود تا در مصرف کاغذ صرفه جویی شود و همچنین امکان ذخیره کردن آنها در هاردیسک و حافظههای جانبی امکان پذیر است.
-
امکان استفاده از صف انتظار
زمانی که تعداد تماس های ورودی از تعداد کارمندان بیشتر است خط اشغال میشود، اما استفاده از ویژگی صف تماس یا صف انتظار این امکان را میدهد تا مشتریان را پشت خط نگهداری شوند تا در صورت آزاد شدن تماس، کارمندان به آنها پاسخ دهند.
با این روش هیچ مشتری از دست نمیرود.
-
امکان مدیریت تماس در ساعات اداری
یکی از ویژگیهای مهم سیستم تلفنی ویپ مدیریت تماس در ساعات اداری است.
سیستم ویپ با تنظیم ساعت کاری به راحتی قابل انجام است.
-
نظارت و گزارش گیری از تماسها
با استفاده از این ویژگی، سیستم تلفنی ویپ این امکان را دارد تا تمامی تماسهای کارمندان با مشتریان را ذخیره کند و مدیران به راحتی بر آنها دسترسی داشته باشند.
مزایا نصب و راه اندازی ویپ
- به راحتی بر روی کامپیوتر شخصی نصب میشود و با اجرای چندین عملکرد اجرا میشود.
- استفاده از شبکه کامپیوتری به جای سیم کشی، در سیستم تلفنی ویپ دیگر احتیاجی به سیم کشی نیست فقط کافی است تلفن همراه خودتان را به پورت استاندارد کامپیوتر وصل کنید، زمانی که از تلفن نرم افزار ویپ استفاده میکنیدفقط کافی است که آن را به کامپیوتر وصل کنید.
- استفاده از سیستم تلفنی ویپ باعث کاهش هزینهها در ارتباطات نیز میشود.
- امکان مدیریت آسان با استفاده از سیستم تلفنی ویپ
- امکان سازگاری سیستم تلفنی ویپ با انواع گوشی و تجهیزات
- دارا بودن پشتیبان ویپ
مطالعه بیشتر:
______________________________________________________________________________
کاربرد و مزایا راه اندازی ویپ برای رستورانها
صفر تا صد راه اندازی سیستم تلفنی ویپ برای دامپزشکان
راه اندازی تلفن ویپ برای دانشگاهها
با کیفیت ترین خدمات راه اندازی تلفن اینترنتی ویپ (VOIP) برای نمایندگی های خودرو
______________________________________________________________________________
چه کسانی از سیستم تلفن ویپ استفاده میکنند؟
امروزه بسیاری از مشاغل داشتن سیستم تلفن ویپ را یک امر ضروری میدانند در این مقاله بررسی کامل آن میپردازیم:
در یک سازمان و یا یک شرکت برای اینکه قسمتهای مختلف آن بتوانند به راحتی باهم بدون هیچ هزینه ای ارتباط برقرار کنند از سیستم تلفنی ویپ استفاده میکنند.
امروزه بسیاری از شرکتها دارای شعبههای متفاوتی هستند و حتما باید بین شعبهها ارتباط باشد، با استفاده از سیستم تلفنی ویپ به راحتی میتوان با کمترین هزینه ارتباط را برقرار کرد.
بسیاری از شرکتهای برند سازی که به دنبال مشتری هستند، دارای حجم بسیار زیادی از تماس هستند، برای اینکه تماسهای مشتری را از دست ندهند از سیستم تلفنی ویپ استفاده میکنند زیرا سیستم تلفنی ویپ دارای ویژگی استفاده از صف تماس هستند.
با استفاده از ویژگی صف تماس مشتریان را پشت خط نگه میدارد و در صورت آزاد شدن خط با آنها ارتاط برقرار میکنند.
امروزه ارتباط صوتی فقط تاثیر گذارنیست، برخی شرکتها نیاز به ارتباط تصویری نیز دارند با استفاده از سیستم تلفنی ویپ میتوان از ویژگیهای تماس تصویری نیز استفاده کنند.
سیستم تلفنی ویپ نیز امکان کنفرانس ویدیویی را نیز دارد که میتوان از این امکان در جلسات مجازی استفاده کرد.
با استفاده از سیستم تلفنی ویپ میتوان به راحتی با کمترین هزینه تماسهای بین المللی برقرار کرد.
به دلیل اینکه سیستم تلفنی ویپ بسیار مقرون به صرفه تر از سیستم تلفنی ثابت هستند میتوان از آنها برای ساخمانهای نوساز قبل از اقدام به سیم کشی استفاده کرد.
مطالعه بیشتر: ضرورت استفاده و راه اندازی ویپ در مطب های دندانپزشکی
مراحل راه اندازی ویپ
قبل از اینکه اقدام به راه اندازی ویپ برای شرکت خود کنید، حتما باید از خود سوال کنید که برای راه اندازی ویپ چه ویژگیهایی را لازم دارید.
به عنوان مثال آیا شرکت شما ویژگی صف تماس یا ضب مکالمات را نیز دارد یا خیر.
مراحل راه اندازی ویپ از سه طریق امکان پذیر است.
اولین روش استفاده از مراکز تلفن یا Embedded است که در واقع یک دستگاه سخت افزاری است که تنظیمات آن به صورت نرم افزاری روی خودشان صورت میگیرد.
دو روش بعدی نصب نرم افزار Asterisk بر روی سرور با کارت یا گیت وی است.
برای نصب نرم افزار Asterisk ابتدا نرم افزار open source از سایتی که دارای اعتبار است دریافت میکنید.
نرم افزار open source دارای دو نسخه لینوکس و ویندوز است.
از دو طریق میتوان نرم افزار Asterisk را نصب کرد، اول اینکه شما نرم افزار Asterisk روی سرور نصب کنید یا اینکه میتوانید یک سرو مچازی درست کنید و سپس نرم افزار Asterisk را نصب کنید.
اگر شما دارای یک سرور فیزیکی باشید با کارت یا گیت وی و سرور میتوانید برای راه انداز خط های داخل شبکه استفاده کنید.
حال اگر دارای یک سرور مجازی راه اندازی کنید فقط میتوانید از گیت وی استفاده کنید.
بعد از اینکه نرم افزارها نصب و تنظیم شدند، کاربران به راحتی به سیستم تلفنی ویپ وصل میشوند.
در سایت ویپ ادمین سعی کردیم همه چیز درباره راه اندازی ویپ که باید بدانید رابه طور کامل برسی کنیم.
برای استفاده از خدمات ویپ ادمین کافیست با با تماس بگیرید.
مطالعه بیشتر:
محتوا همه چیز درباره راه اندازی ویپ که باید بدانید در سایت ویپ امین بسیار کامل و مفهومی بود ممنونم