صفر تا صد تفاوت ویپ (VOIP) و سانترال چیست؟

صفر تا صد تفاوت ویپ (VOIP) و سانترال چیست؟

4.9/5 - (55 امتیاز)

در این مقاله سعی داریم  صفر تا صد تفاوت ویپ (VOIP) و سانترال چیست؟ را به طور کامل بررسی کنیم.

در ابتدا تعریف کاملی از سانترال و ویپ (VOIP) داریم و سپس به بررسی تفاوت ویپ (VOIP) با سانترال می‌پردازیم پس با ما در سایت ویپ ادمین همراه باشید.

سانترال چیست؟

سانترال یا مرکز تلفن یا IPPBX نیز نامیده می‌شود.

در بسیاری از کسب و کار‌های امروزه به دلیل وجود بخش‌های متفاوت و زیاد حتما باید از چندین خط تلفن استفاده شود.

استفاده کردن از تلفن‌های معمولی در این مکان‌ها باعث شلوغی بیش از حد می‌شود و همچنین مدیریت کردن آن‌ها بسیار سخت است.

سیستم تلفن سانترال برای این مشکلات راه حلی شده است.

سازمان‌ها با استفاده از خطوط تلفن سانترال می‌توانند خط ها را مدیریت کنند و تماس‌ها را به خط تلفن مورد نظر نصب کرد.

پس به طور کلی می‌توان گفت که سیستم تلفن سانترال یک سیستم مرکزی است که تمامی افراد داخل شرکت و یا سازمان بتهم ارتباط برقرار می‌کنند و دیگر نیازی به خرید خط‌های جداگانه نیست .

با این روش هزینه‌ها برای مدیران شرکت و یا سازمان کمتر می‌شود.

بیشتر بدانید: راه اندازی تلفن تحت شبکه ( VOIP) با سانترال

مزایای استفاده از سیستم تلفن سانترال(مرکز تلفن)

استفاده از سیستم تلفنی سانترال دارای مزایای بسیار زیادی است اعم از:

  • ارتباط بین خطوط داخلی رایگان است.
  • صرفه جویی در زمان برای اپراتور‌ها و وصل شدن سریع مشتری به خط داخلی
  • امکان ضبط تمامی مکالمات
  • دارا بودن منشی تلفنی و با فعال کردن این گزینه مشتری به صورت مستقیم به بخش مورد نظر وصل می‌شود.
  • محدودیت تماس‌ها
  • امکان گذاشتن تایمر
  • مدیریت کردن تمام هزینه‌ها
  • دارا بودن پیغامگیر
  • گذاشتن در حالت انتظار تماس
  • نصب و راه اندازی آسان

صفر تا صد تفاوت ویپ (VOIP) و سانترال چیست؟

 انواع دستگاه‌های سانترال

دستگاه‌های سانترال د در دو نوع  مرکز تلفن کم ظرفیت و مرکز تلفن پر ظرفیت موجود هستند.

سازمان‌ها با توجه به ظرفیت موجود در سازمان خود می‌توانند دستگاه‌های خود را خریداری کنند.

مرکز تلفن کم ظرفیت:

همانطور که از نام آن پیدا است یعنی تعداد خط‌ های مخابراتی کمی را شامل می‌شود و با متصل شدن به کارت‌های توسعه دهنده، خط‌ های خود را افزایش دهد.

دستگاه سانترال کم ظرفیت شامل TES824 و TEM824  است.

TES824 در حالت پیش فرض از 3 خط شهری و 8 خط داخلی پشتیانی می‌کند.

می‌توان با افزودن یک کارت اتقا از 6 خط شهری و 16 خط داخلی پشتیبانی کند.

TEM824 در حالت پیش فرض از 6 خط شهری و 16 خط داخلی پشتیبانی می‌کند.

TEM824 با افزودن کارت اتقا از 8 کارت شهری و 24 خط داخلی پشتیبانی می‌کند.

در سانترال‌های کم ظرفیت نیازی به اتصال شبکه به اینترنت نیست و همچنین هزینه هایی را برای افراد داشته باشد.

مرکز تلفن پر ظرفیت

همانطور که از نام آن‌ مشخص است تعداد خط‌ های مخابراتی زیادی را شامل می‌شود.

NS، TDE و TDA از دستگاه‌های پرظرفیت سانترال هستند.

استفاده از این نوع دستگاه می‌توانند انتخاب بسیار خوبی برای مراکز بزرگ و دانشگاه‌ها باشد.

انواع تلفن سانترال

  • تلفن سانترال آنالوگ
  • تلفن سانترال هایبرید
  • تفن سانترال دیجیتال
  • تلفن سانترال تحت شبکه IP

تلفن سانترال تحت شبکه IP هوشمند ترین نوع تلفن سانترال است.

برای برقراری ارتباط تلفنی دیگر نیازی به حضور در سازمان نیست و شما می‌توانید از راه دور نیز با سازمان و شرکت در بستر اینترنت باهم ارتباط داشته باشید.

این سیستم تلفنی برای سازمان‌هایی که به طور شبانه روزی در حال فعالیت هستند بسیار مناسب است و همچنین دارای قابلیت های بسیار زیادی هستند.

صفر تا صد تفاوت ویپ (VOIP) و سانترال چیست؟

انواع مراکز تلفن

پس همانطور که متوجه شدید بسیاری از شرکت‌های کسب و کار برای برقراری ارتباط تلفنی بین خط‌ های داخلی و مختلف یک مرکز تلفن در داخل سازمان احتیاج دارند.

این مرکز تلفن با نام PBX معروف است که PBX  مخفف (Private Branch Exchange) است.

PBX به عنوان یک مخابرات محلی عمل می‌کند تا کارمندان داخل سازمان بتوانند به صورت مشترک از خط شهری استفاده کنند.

با این روش دیگر نیازی به خرید خطوط شهری برای هرکارمند نیست.

در ایران PBX  را با نام سانترال می‌شناسند.

PBX به دو روش پیاده سازی می‌شود:

  • PBX یا سانترال سخت افزاری

مرکز تلفن سخت افزاری نیاز به یک دستگاه سانترال و همچنین کارت و تلفن سانترال دارد.

  • PBX یا سانترال نرم افزاری

مراکز تلفن نرم افزاری از فناوری انتقال صدا در بستر شبکه استفاده می‌کند.

پس می‌توان گفت سانترال همان نوع سخت افزاری است و PBX نوع نرم افزاری است.

از آنجایی که واژه سانترال در کشورمان و حتی در میان برخی از متخصصین، برای مرکز تلفن سخت افزاری به کار می‌رود، برخی گمان می‌کنند که VOIP رقیب سانترال بوده و باید در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، در حالی که ویپ (VOIP) یک پروتکل است که با توجه به ماهیت آن، رقیبی برای پروتکل‌های ارتباطات تلفنی سنتی به شمار می‌رود.

این در حالیست که سانترال تنها یک مرکز تلفن است که در داخل ادارات و شرکت‌ها راه اندازی می‌شود.

 ویپ (VOIP) چیست؟

تلفن تخت شبکه یا آی‌پی‌فون‌ها یا ویپ نیز نام دارد.

ویپ (VOIP) در اصطلاح به معنی “Voice Over Internet Protocol” است یعنی انتقال صدا بر روی اینترنت.

ویپ (VOIP) به زودی در سراسر دنیا جای تلفن سنتی را می‌گیرد.

صفر تا صد تفاوت ویپ (VOIP) و سانترال چیست؟

انتقال صدا از سه روش از طریق بستر شبکه پخش می‌شود:

  • ATA

یک دستگاه مبدل است برای تبدیل صدای آنالوگ به دیجیتال است.

دستگاه تلفن آنالوگ که همان تلفن ‌های معمولی هستند که به آن‌ها متصل می‌شوند.

از طریق تلفن سیگنال‌ها صوتی آنالوگ  وارد ATA  می‌شوند و به صورت دیجیتال از دستگاه خارج می‌شوند و سپس وارد اینترنت خواهند شد..

  • تلفن‌های تحت شبکه

تلفن‌های تحت شبکه بسیار شبیه تلفن‌های آنالوگ است.

این مدل تلفن‌ها به روتر متصل ‌می‌شوند و شامل تمامی سخت افزار‌ها و نرم‌های تبدیل آنالوگ به دیجیتال است.

  • ارتباط مستقیم

در این روش تنها به یک رایانه یا موبایل احتیاج داریم و همچنین بابت ارتباط تلفنی هیچ هزینه ای پرداخت نمی‌کنید و فقط از حجم اینترنت کم ‌شود.

در این روش صدا به صورت مسقیم در بین دو کلاینت منقل می‌شود.

تفاوت ویپ (VOIP) با سانترال

قبل از بیان تفاوت ویپ (VOIP) با سانترال این را بهتر بدانید که بعضی‌ها فکر می‌کنند که ویپ رقیب سانترال است و باهم در رقابت هستند.

در حالی که ویپ (VOIP) یک پروتکل است و می‌تواند رقیب پروتکل‌های ارتباط مثل تلفن‌های قدیمی و سنتی باشد.

سانترال فقط یک مرکز تلفن است که در سازمان‌ها راه اندازی می‌شود.

حال که با مفهوم ویپ (VOIP) و سانترال آشنا شدید، تفاوت‌هایشان را باهم بررسی می‌کیم.

مرکز تلفن سنتی را با نام سانترال رایج است، برای انتقال صدا نیازمند خط‌های مخابراتی قدیمی است.

مراکز تلفن تحت شبکه، برای ارتباط صوتی از فناوری ویپ استفاده می‌کند.

مراکز تلفن تحت شبکه به دلیل این که برای برقراری ارتباط تلفنی نیازی به سیم کشی و تجهیزات ندارند بسیار مقرون به‌صرفه تر نسبت به تلفن‌های سنتی هستند.

پشتیبانی در مراکز تلفن ویپ بسیار راحت تر است و این را باید بدانید که تمام امکاناتی که تلفن تحت شبکه در اختیار کاربران قرار می‌دهد را سانترال تلفن‌های قدیمی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد.

مطالعه بیشتر: مزیت سیستم تلفن آی‌پی‌فون (IP Phone) چیست؟

صفر تا صد تفاوت ویپ (VOIP) و سانترال چیست؟

کلام آخر ویپ ادمین

صفر تا صد تفاوت ویپ (VOIP) و سانترال چیست؟ در سایت ویپ ادمین به طور کامل بررسی شد.

به طور قطع می‌توان گفت که در آینده‌ای نه چندان دور تلفن‌های نرم افزاری جایگزین تلفن‌های قدیمی و سنتی می‌شود.

پس بهتر است خودتان هرچه زوذتر با این تحول بزرگ آماده کنید.

ویپ ادمین در این مقاله به برسی کامل سانترال و ویپ (VOIP) و تفاوت آن‌ها باهم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید